Het percentage aankopen dat via een mobiele telefoon of tablet wordt gedaan, blijft de komende jaren spectaculair groeien. In 2018 verloopt de helft van alle aankopen via een mobiel toestel. Dat voorspelt het vermaarde Forrester Research. In Nederland groeit de digitale handel de komende jaren telkens met tien procent. Nederlanders kopen nu zes procent van hun producten via een mobiel toestel. Over een jaar zal dit al acht procent zijn. Dit groeit zo gestaag verder. Helder is daarbij dat de app een strategisch instrument in de marketing kan zijn. “Apps bieden mogelijkheden die een mobiele website niet heeft en vormen een permanent uithangbord op de smartphone van de gebruiker,” vertelt Robbert van Hintum van The Appetizers; een nieuw label van Capital Advertising.
Onafhankelijk van het internet
Robbert: “Het gebruiken van een app in plaats van een mobiele website heeft absoluut voordelen. Gebruikers brengen 86% van de tijd door binnen apps en slechts 14% op het mobiele internet. En er zijn meer voordelen. De belangrijkste daarvan is dat je met de app de sensoren van de smartphone aan kan spreken. Je weet waar je bent, hoe laat het is en bijvoorbeeld in welke richting er bewogen wordt. Die informatie kun je in de app vervolgens gebruiken. Sinds iOS8 kan zelfs gerealiseerd worden dat de app zich op het beginscherm van de iPhone toont, op het moment dat deze relevant wordt. Als je bijvoorbeeld in de buurt van een bepaalde winkel komt, zal de app verschijnen."
"Apps kunnen volledig onafhankelijk van het internet werken. Dat betekent dat een app ook gebruikt kan worden op plaatsen waar even geen bereik is. Is er wél bereik, dan kan een app op de achtergrond steeds geactualiseerd worden en daarmee net zo actueel zijn als de website van een bedrijf.”
Concurrentievoordeel
“Juist nú kunnen bedrijven zich nog onderscheiden door een eigen app”, weet Robbert. “Lang niet ieder bedrijf beschikt over een eigen app en dat maakt dat je concurrentievoordeel kunt pakken. Van de consumenten tussen de 18 en 25 jaar maakt 79% gebruik van apps. Tussen de 25 en 49 jaar is dat 67%. Een app is dus een perfect én onderscheidend kanaal om je doelgroep te bereiken.” Daar valt tegenin te brengen dat het wél kostbaar is om een aparte app te ontwikkelen en dat de Apples van deze wereld ook barrières opwerpen voor wat betreft de inhoud. Maar dit wordt door Robbert direct weggewoven.“We hebben hier een ontwikkelomgeving waarbinnen we al voor een paar duizend euro een app kunnen ontwikkelen die op iOS, Windows Phone en Android draait en op zowel tablet als telefoon. Die prijs is werkelijk onderscheidend, maar het feit dat we voor al die platforms tegelijk ontwikkelen, is dat ook. En voor wat betreft de inhoud; zolang die onderscheidend is en niet te bloot, kom je ook voorbij de Apple-jury.”
Genoeg mogelijkheden
Robbert geeft aan dat er los van de bekende ‘geen bloot-eisen’ veel meer eisen aan een app worden gesteld door Google en Apple. Dat zijn technische- en vormgevingseisen. Hij kent ze als geen ander en weet dus binnen welke kaders hij kan bouwen. Bij Apple en Android worden applicaties ook afgekeurd als ze puur gericht zijn op marketing en reclame. Hier moet dus nadrukkelijk rekening mee worden gehouden. Robbert: “Dat is heel erg goed. Apps moeten werkelijk van nut zijn voor de gebruiker. Daar zijn mogelijkheden genoeg voor als je bedenkt dat je ook de locatiefunctie en de camera tot je beschikking hebt als ontwikkelaar.
Je kunt dus ook mensen in de app een foto laten maken van de jas waar ze een sjaal bij aan het zoeken zijn…”
“De relatief lage prijs van een app trekt ook nieuwe relaties aan”, zegt Robbert. “Doordat de drempel naar een eigen app laag is, kregen we nu zelfs al een aanvraag voor een vierdaags evenement. Voor relaties die wat langer met hun app willen doen, en dat zijn toch de meesten, is het goed om te weten dat je het inhoudelijk onderhoud van een app volledig zelf kunt doen. Je zet dus zelf de laatste wijnaanbieding, voorstelling en schoenmode in de app. Wij zorgen er ondertussen voor dat de app ook klaar is voor elk volgend besturingssysteem. Daarnaast voeren wij ook analyses uit op zowel het downloadgedrag rond de app als het feitelijk gebruik daarvan. Wij zien welke onderdelen van de app het populairst zijn en kunnen daar bij de verdere ontwikkeling ook op inspelen.”
Gebruikers brengen 86% van de tijd door binnen apps en slechts 14% op het mobiele internet
De app lijkt al met al een vaste plaats binnen de reeks communicatiemiddelen veroverd te hebben en zal ook altijd ingebed moeten worden binnen de andere middelen. Via een site, dm en advertenties zal immers ook aandacht voor het downloaden van de app gegenereerd moeten gaan worden. Als dat goed gebeurt, is dit wellicht de meest onderscheidende en meest effectieve manier van communiceren van dit moment. Daarmee lijkt de app een ideale aanvulling op iedere campagne.
De voordelen