Smart marketing

‘E-mail, sms en social media zijn in principe uitstekende platformen voor direct marketingcampagnes. Maar de marketeer die lukraak duizenden mails verstuurt, wordt al snel gebrandmerkt als spammer. Gelukkig kan het ook slimmer, persoonlijker en beter gericht’, aldus Ardan Bousché, één van de oprichters van e-mailmarketingbureau Oddly.nl in Amsterdam.

Informatietrechter
Oddly.nl heeft een systeem bedacht waardoor ontvangers in alle gevallen via e-mail, sms of social media persoonlijk bericht krijgen; geheel toegesneden op hun situatie en interesses. De basis wordt gevormd door een enorme ‘informatietrechter’, een zelflerende databank met duizenden persoonlijke profielen van klanten en prospects. Deze profielen worden continu geactualiseerd. In principe op basis van ingevulde online formulieren, maar ook door vast te leggen hoe mensen reageren op mails en welke pagina’s van welke websites ze op dit moment bezoeken. Zo worden de profielen steeds gedetailleerder. In sommige gevallen tot wel 400 kenmerken per persoon.

Betere conversie
Bousché is enthousiast over de eerste resultaten die zijn geboekt voor enkele grote organisaties in Nederland. ‘Maar we staan nog maar aan het begin. Ik voorspel dat binnen enkele jaren geen marketeer meer met hagel hoeft te schieten. Want denk je eens in hoeveel je wint als je precies weet wat er op dit moment leeft bij je klanten. Neem de vakantiemarkt.

Bijvoorbeeld mensen die naar Amerika willen gaan en met een camper willen rondreizen, of iedereen die met de auto naar Spanje gaat. In het ene geval kan je dan informatie sturen over camperverhuur, vliegtickets en verzekeringen. In het andere geval kan je een mailing versturen over alcoholtesters die je in Frankrijk verplicht aan boord moet hebben. Op deze manier krijg je natuurlijk een veel betere conversie.’

Minder opt-outs
Bijkomend voordeel is dat ontvangers de mailings beter waarderen omdat deze precies de onderwerpen aansnijden die men op dat moment belangrijk vindt. De verzender kan rekenen op meer interactie en minder opt-outs. Het systeem is gebruiksvriendelijk en volledig geautomatiseerd. Wanneer mensen hebben aangegeven tot een bepaald profiel te behoren, worden de marketingacties vanzelf opgestart. En als er sprake is van verschillende profielen, kiest het systeem automatisch het profiel dat de hoogste opbrengst genereert.

Laat je inspireren door het Caps magazine

We sturen het je graag toe