De opkomst van social media de afgelopen jaren heeft ons leven veranderd. Influencers spelen een steeds grotere rol in marketing. Nu komt daar een opvallende trend bij: AI-influencers. Maar wat zijn AI-influencers precies? Hoe werken ze, en wat betekent dit voor de toekomst van influencermarketing?
Wie zijn deze ‘beroemdheden’?
AI-influencers zijn virtuele personages, gecreëerd en aangedreven door kunstmatige intelligentie. Ze hebben hun eigen persoonlijkheden, interesses en zelfs een eigen unieke 'stijl'. Net als menselijke influencers delen ze foto's, video's en meningen met hun volgers op platformen als Instagram.
Waarom worden AI-influencers populair?
Wat is het dan wat deze influencers zo populair maakt? Zijn er niet al genoeg influencers op Instagram? Alhoewel de meeste mensen een beetje vreemd opkijken als ze er voor het eerst van horen, hebben deze virtuele influencers wel enkele unieke voordelen:
- Ze zijn enorm consistent. Ze hoeven niet te slapen, niet te eten, zijn nooit moe, hoeven niet de hond uit te laten: ze hebben geen taken die echte mensen wel hebben. Daardoor zijn ze altijd 'online'. Ze kunnen constant reageren, liken en posten, zonder de beperkingen van de mens.
- Merken kunnen de volledige controle hebben over de berichtgeving en beeldvorming van AI-influencers, waardoor ze hun influencer marketing kunnen perfectioneren. Je hebt geen gedoe met briefings en inspraak, want ze doen exact wat je ze opdraagt. En dat zonder te klagen.
- AI-influencers zijn intrigerend. Het concept van een virtuele influencer is nieuw en fascinerend, wat resulteert in hoge betrokkenheid en engagement. Mensen zijn nou eenmaal nieuwsgierig en zullen dus vaak op het profiel van zo’n type influencer klikken.
Uitdagingen en kritiek op AI-influencers
Tot zover de voordelen. Zoals met de meeste dingen in het leven zijn er ook uitdagingen en bedenkingen die de opkomst van AI-influencers met zich meebrengt.
Een groot punt van kritiek is het gebrek aan authenticiteit. Veel consumenten waarderen het als ze merken dat iets oprecht is en iemand er moeite in heeft gestoken. Kan een virtuele influencer ooit zo authentiek zijn als een echt persoon? Dat is de vraag.
Ook is er een sterke discussie over de transparantie van dit type influencers. Moeten merken openlijk onthullen dat hun influencer AI-gedreven is? En wat betekent het ethisch gezien als ze dit niet doen?
Wie (of wat) zijn de bekendste AI-influencers?
Misschien heb je ze al ooit op je feed voorbij zien komen, misschien niet. Maar één ding is zeker: er zijn al verschillende AI-influencers met een groot aantal volgers. We zetten er een paar op een rij:
- Miquela - @lilmiquela: 2,7 miljoen volgers op Instagram, 3,5 miljoen op TikTok en bijna 300.000 op YouTube. Miquela is 19, woont in LA en leeft het standaard influencer-leven van veel reizen, veel selfies en ook regelmatig een betaalde samenwerking.
- Shudu - @shudu.gram: 241.000 volgers op Instagram. Shudu is model en heeft een uiterlijk dat niet alleen knap is, maar ook realistisch. Op haar feed deelt ze de prachtigste foto’s van zichzelf, inclusief captions met haar ‘overpeinzingen’ als AI-influencer.
- Zinn - @plusticboy: 48.000 volgers op Instagram en één van de weinige mannelijke AI influencers. Deze door een Japans bedrijf gecreëerde AI post niet vaak, maar op zijn feed zijn al verschillende samenwerkingen te zien met grote, internationale merken. Hij doet dus goede zaken.
Overigens maken ze in hun bio en hashtags allemaal bekend dat ze gemaakt zijn met AI. Toch blijkt uit de reacties dat niet iedereen dit leest leest. Zo staan er onder verschillende posts van Shudu vragen over haar huidverzorgingsroutine. En hopen mensen die reageren onder de posts van Miquela dat ze haar ooit in het echt kunnen ontmoeten.
Toekomst van AI-influencers
Terwijl de technologie zich blijft ontwikkelen, is de kans groot dat we meer geavanceerde en levensechte AI-influencers zien opduiken op sociale media. Ze kunnen interactievere ervaringen bieden en misschien zelfs realtime communiceren met hun volgers.
Voor merken kan de verleiding groot zijn om volledig over te stappen op AI-influencers vanwege de controle en flexibiliteit die ze bieden. Maar: een balans vinden tussen menselijke touch en AI-efficiëntie is essentieel voor het behoud van vertrouwen en authenticiteit in influencermarketing.
Hoe de toekomst er ook uitziet, één ding is zeker: de digitale evolutie stopt nooit, en de opkomst van AI-influencers op Instagram is daar een (semi) levendig voorbeeld van.