Ideo
Marketing automation
De juiste content op het juiste moment
Hoe processpecialist Ideo succes boekt met marketing automation
Ideo kan met Intelligent Asset Management onderhoud voorspellen. Wij maakten de marketing van IAM ook voorspelbaar. Ideo is marktleider in het verbeteren van service- en onderhoudsprocessen in SAP. Het bedrijf kwam met iets nieuws, namelijk Intelligent Asset Management: de volgende stap in de verbetering van onderhoudsprocessen. Om deze nieuwe SAP-suite succesvol op de markt te zetten, schakelde Ideo Capital Advertising in. Een uitdaging die vroeg om een doordacht marketingplan met nieuwe processen. Maar hoe verbeter je de processen van een processpecialist?
I am here
De IAM-suite van Ideo beantwoordt aan een behoefte waarvan veel van de potentiële afnemers zich nog niet bewust zijn. Belangrijke elementen in de marketingstrategie zijn dan ook: herkenbaarheid, kundigheid en vertrouwen. Capital Advertising ontwikkelde voor deze campagne een krachtig concept: I am here – met een knipoog naar de afkorting van Intelligent Asset Management. Samen met pakkende captions en sprekende beelden, kwamen de belangrijke elementen van de marketingstrategie duidelijk naar voren in alle campagne-uitingen.
De strategie
Ideo wilde voor deze campagne in contact komen met zowel haar bestaande ‘koude’ database als met nieuwe potentiële klanten. Omdat met het nieuwe IAM-product een aanzienlijke investering is gemoeid, moet de doelgroep een lange customer journey doorlopen voordat het van prospect naar klant van Ideo overgaat. We werkten hierbij volgens een bewezen proces:
• Attract
• Convert
• Close
• Delight
In de eerste twee fasen speelden wij als bureau een sleutelrol. We richtten ons op leadgeneratie en lead nurturing.
Potentiële klanten werden door middel van waardevolle informatie op social media en binnen zoekmachines naar de website van Ideo geleid. Om het genereren van leads extra kracht bij te zetten, maakten we gebruik van LinkedIn en Google advertising, e-mailmarketing en inbound marketing.
Om gegenereerde leads te binden, te enthousiasmeren en sales qualified te maken, is het belangrijk hen te voeden met informatie die voor hen interessant en relevant is: lead nurturing. Maar verschillende doelgroepen vereisen meerdere boodschappen. Daarom creëerde een team van copywriters en online marketeers een grote diversiteit aan blogs, landingspagina’s en whitepapers gericht op de drie sectoren infra, discrete manufacturing en process manufacturing.
Marketing automation
Omdat potentiële klanten een lange customer journey doorlopen met meerdere fasen, implementeerden we voor Ideo de marketing automation tool HubSpot. Deze tooling maakt onder meer inzichtelijk met welke uitingen de potentiële klant in contact is geweest en maakt een waarde-inschatting van de lead. Bovendien worden follow-ups geautomatiseerd: op het juiste moment bied je de juiste content aan de juiste doelgroep aan. Dit zorgt ervoor dat leads worden gevoed volgens de customer journey en bovendien dat alle werkzaamheden behapbaar worden gemaakt.
De resultaten
Aan de hand van specifieke targeting zijn medewerkers van interessante bedrijven geconverteerd tot leads. Niet alleen het grote aantal, maar ook de kwaliteit van deze leads was opmerkelijk. Maintenance professionals, assetmanagers, proces-, service- en business engineers en supply chain specialisten lieten hun interesse blijken in Ideo en haar product. We prikten middenin de doelgroep. En dat tijdens een korte campagneperiode van slechts 3 maanden. Een krachtig concept, aansprekende marketingmiddelen en een volledig geïmplementeerde marketing automation tool; Ideo kan rekenen op meer klanten in de toekomst. Kortom, een tevreden klant en bureau.