Invicta Watch
Campagne voor Invicta Racing
Invicta Racing
Campagneshoot voor Formule 2 raceteam
Voor het Amerikaanse horlogebedrijf Invicta was de crew van Capital Advertising afgelopen maanden actief op het prachtige landgoed van Holkham Hall in Engeland. Het horlogemerk heeft veel affiniteit met de autosport en sponsort daarom sinds 2023 een team in de Formule 2 raceklasse. Vanaf 2024 draagt dit raceteam ook de naam van zijn sponsor: Invicta Racing. Om deze stap onder de aandacht te brengen bij race- en horlogeliefhebbers over de hele wereld, schakelde Invicta zijn vaste marketingbureau in, Capital Advertising. Het horlogebedrijf uit Miami en het bureau uit Den Bosch werken al bijna 10 jaar samen.
Historisch landhuis decor van shoot met racewagens
Voor de campagne reisde de crew niet af naar een racecircuit, maar naar een Engels landhuis, enkele honderden kilometers boven Londen en dicht bij de kust. Het landgoed Holkham Hall werd in het begin van de 17e eeuw aangelegd door Thomas Coke, Earl of Leicester of Holkham. Het plafond in de Marble Hall van het landhuis is een kopie van het plafond van het beroemde Pantheon in Rome. Aan de muren van de salon hangen werken van onder andere de grootheden Anthony van Dyck en Peter Paul Rubens.
Hoofdrolspelers waren dit keer niet de meesterschilders, maar de talentvolle coureurs Gabriel Bortoleto en Kush Maini. Het contrast tussen de vibe van de coureurs en hun wagens en de aristocratische uitstraling van de Engelse historie, maakte het een indrukwekkende campagne.
Racetalent uit Brazilië
Gabriel Bortoleto is nog maar 19 jaar oud en baarde opzien door in 2023 de Formule 3 op zijn naam te schrijven. De Braziliaan uit Sao Paulo is een groot talent, maar in zijn bescheidenheid zegt hij nog niet in de buurt te staan van zijn grote voorbeelden uit Brazilië, zoals Ayrton Senna, Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Rubens Barrichello en Felipe Massa. Brazilië kent veel racehelden en heeft een rijke historie in de hoogste raceklasse. Maar in 2024 is er geen enkele Braziliaanse coureur met een stoeltje in een F1 racewagen. Daarom zijn veel ogen gericht op Bortoleto, die sinds enkele maanden onderdeel uitmaakt van het McLaren Driver Development Programma, het opleidingsprogramma van Formule 1 team McLaren.
Een fanbase met meer dan 1 miljard mensen
Kush Maini is eveneens een zeer getalenteerde coureur. In 2023 was hij al actief in de Formule 2. Zijn prestaties waren voldoende aanleiding om hem op te nemen in de Alpine Academy, het opleidingsprogramma van Formule 1 team Alpine. Als coureur uit Bangalore, India, zijn veel ogen op hem gericht. Niet alleen van de vele raceliefhebbers wereldwijd. Met bovenliggende belangstelling volgen ook de ruim 1 miljard inwoners van India de verrichtingen van Kush.
Campagne voor Invicta Racing
De productie in Holkham Hall duurde uiteindelijk drie dagen. Het campagneteam telde in totaal zo’n twintig mensen, exclusief staff van Invicta Racing en begeleidend personeel van het landgoed. Naast de productiemedewerkers van Capital Advertising, waren dat onder andere twee fotografieteams, twee videoteams en een gespecialiseerd lichtteam. Er kwam een hele uitrusting mee uit Nederland. De elektriciteitsvoorzieningen op het landgoed waren bijvoorbeeld niet voldoende voor een shoot van deze omvang. Daarom nam een speciaal ingerichte bus met een aggregaat de oversteek van Rotterdam naar Engeland.
Een buitengewone internationale samenwerking
De samenwerking met Invicta Watch is heel speciaal. Als marketingbureau uit Nederland werken we al jarenlang samen met dit horlogemerk uit Miami, USA. Eerder werden campagnes ontwikkeld met bijvoorbeeld Kermit en Miss Piggy van de Muppets. We waren onderdeel van partnerships met bekendheden als Eva Longoria, Shaquille O’Neal, Gabrielle Union en Jason Taylor en verzorgden campagnes met Marvel en Star Wars. Campagnes met een sportief tintje waren er met football team Las Vegas Raiders en topcompetities MLB, NFL en NHL. In 2022 hadden we de creatieve leiding over de campagne met Formule 2 coureur Juan Manuel Correa. En nu dus een voortzetting met de campagne van Invicta Racing en de F2-coureurs Bortoleto en Maini. Er kan met recht gesproken worden van een campagne zonder grenzen: een Zwitsers horlogemerk, een klant uit Miami, een landhuis in Engeland, coureurs uit Brazilië en India en een marketingbureau uit Den Bosch.