Shimano
Activatie van internationale sponsoring
Campagne 'Part of the Team'
Shimano scoort offline en online met sportmarketing
Het Japanse Shimano is een onmisbare naam in de wielersport. Als 's werelds grootste producent van fietsonderdelen ondersteunt Shimano niet alleen diverse World Tour Wielerteams met hun expertise, maar ook via sponsoring. Om hun populariteit onder fietsliefhebbers te vergroten, heeft Shimano de deskundigheid van Capital Sports ingeschakeld.
Met volle snelheid zijn wij enkele jaren geleden aan de slag gegaan voor Shimano. Onze focus lag specifiek op Team Sunweb, het voormalige thuis van Giro-winnaar Tom Dumoulin en het team waarvan Shimano bijna 15 jaar lang een van de titelsponsoren was. De sterke band tussen de producent en het team vormde de inspiratie voor de campagne ‘Part of the Team’ die Capital Sports heeft uitgerold bij Cervélo-dealers, eveneens partner van Team Sunweb. Shimano trok de aandacht in de winkels met levensgrote displays.
Ook online maakte Shimano deel uit van het team. Via social media posts, video's en banner campagnes genereerde Capital Sports veel verkeer naar een speciale actiepagina. Fietsliefhebbers uit Nederland, België en Duitsland maakten kans op unieke prijzen. Wat viel er te winnen? Een exclusieve kans om zelf 'Part of the Team' te zijn: de winnaars waren als VIP aanwezig bij de start van de Tour de France in 2021 en kregen de gelegenheid deel te nemen aan een clinic van Team Sunweb.
De actie overtrof alle verwachtingen, met een bereik van miljoenen, duizenden inschrijvingen, tevreden dealers, enkele gelukkige winnaars en een tevreden klant. Andere teams hebben het succes gezien en zijn aangesloten bij de kopgroep. De campagne is in veel Europese landen voortgezet met onder andere Team DSM en Cannondale Factory Team.