Taxperience
Iconische huisstijl
Compleet nieuwe merkidentiteit
Sprankelend imago als inspiratie voor upgrade huisstijl
Neem een belasting- en notariskantoor. En maak het anders dan alle anderen. Taxperience uit Den Bosch is al jaren niet zo standaard. Het team van Capital Advertising gaf ze een huisstijl die bij die uitstraling past. Met iconische figuren, sprekende kleuren en een nieuwe pay-off.
Don’t act standard. Set the standard.
Laten we beginnen bij die nieuwe pay-off: Don’t act standard. Set the standard. Een combinatie van de eerdere slogan ‘niet zo standaard’ en de ambitie van Taxperience om het beter te doen dan alle anderen in de branche. Oftewel: om zich niet aan de standaard te houden, maar om zelf een nieuwe standaard neer te zetten.
Wie het kantoor van Taxperience binnenstapt, ziet dat dit niet zomaar een uitspraak is. Het is een belofte. Met kunst aan de muur, een beeld van een aap midden in het kantoor en een team dat bereid is om altijd een stap extra te zetten, laat de Bossche taxorganisatie zien dat ze echt anders zijn dan hun branchegenoten.
Abstract maar herkenbaar
Het sprankelende imago van Taxperience vormde de inspiratie voor de nieuwe huisstijl. Voor de ontwikkeling ervan ging het team van Capital Advertising op zoek naar een beeld dat alles zegt, maar dat doet op een impliciete en subtiele manier. Zo ontstond een concept waarin kernkwaliteiten van Taxperience – bijvoorbeeld innovatie, creativiteit en betrokkenheid – gekoppeld zijn aan kenmerkende figuren uit de wereldgeschiedenis.
Vijftien iconen vonden hun weg naar de tekentafel. Doel was om de mensen herkenbaar te maken, zonder hun portret te gebruiken. We kennen allemaal het haar van Albert Einstein, de snor van Salvador Dali en de coltrui van Steve Jobs. Deze kenmerken komen terug in de kleurrijke en abstracte beelden, die impliciet alles vertellen over waar Taxperience voor staat.
Huisstijl in huis
Dankzij de abstractie konden we de beelden ook doorvertalen naar andere communicatiemiddelen. Inmiddels zijn ze overal in het kantoor van Taxperience te vinden: in het trapportaal, op de onderzetters en op de mappen. En op de visitekaartjes van medewerkers. Leuk detail: zij mochten zelf kiezen wie ze op hun kaartje wilden. Zo heeft iedereen een uniek exemplaar én kunnen ze bij een eerste kennismaking meteen een verhaal vertellen over de persoon die ze bewonderen.
Ook op reis gaan de iconen mee, en wel op herkenbare trolleys. Het uitdelen daarvan leverde nog een gezonde onderlinge competitie op tussen medewerkers. Sommige Taxperiencers waren zo’n groot fan, dat ze bijna niet konden wachten tot het officiële uitdeelmoment. Wij hopen natuurlijk dat de kleurrijke figuren ook op zakenreis (of vakantie) inspiratie gaan brengen.