Waterschap Aa en Maas
Online subsidie
campagne
Enorme groei subsidieaanvragen
Informeren en inspireren met online marketing
Het weer wordt extremer. In onze eigen provincie Noord-Brabant hebben we steeds meer te maken met wateroverlast in tijden van zware neerslag, maar ook met verdroging tijdens hittegolven. Daarom is het van groot belang dat we met elkaar meer regenwater vasthouden. Groene initiatieven zoals groene daken, groene gevels en regentonnen helpen daarbij.
Om deze groene initiatieven te stimuleren, heeft Waterschap Aa en Maas een nieuwe subsidieregeling in het leven geroepen: de subsidie voor klimaatbestendige maatregelen. Inwoners die een groen initiatief aandragen in de bebouwde omgeving kunnen tot 30% - en enkele uitzonderingen tot wel 45% - subsidie ontvangen. Een groenere, koelere, schonere en ook gewoon leukere leefomgeving voor iedereen binnen het gebied van Waterschap Aa en Maas.
De subsidieregeling stond als een paal boven water, maar er werd nog niet veel gebruik van gemaakt. Inwoners waren onvoldoende bekend met de subsidie en moesten dus worden geïnformeerd, maar ook geïnspireerd. Niet iedere inwoner heeft namelijk de intentie om groene initiatieven te ontplooien, maar door het bieden van een goede subsidie én inspirerende voorbeelden van initiatieven, kan die intentie wel ontstaan.
Online subsidiecampagne
Een goed idee? Daar helpen wij je mee. Capital Advertising werd ingeschakeld en ontwikkelde een aansprekend campagneconcept. Dit bestond uit diverse kreten met een pakkende tone-of-voice, vormgegeven in een design dat elementen van de kenmerkende huisstijl van Waterschap Aa en Maas bevat, maar toch zodanig onderscheidend is, dat het opvalt in advertenties en andere campagne-uitingen.
In de eerste fase van de online campagne richtten we ons op hoveniers en wijk- en dorpsraden: doelgroepen die inwoners kunnen faciliteren in het ontplooien van groene initiatieven. In deze fase werd namelijk veel waarde gehecht aan samenwerking: groene initiatieven dienden samen met een andere partij te worden opgezet om in aanmerking te komen voor de subsidie.
De campagneconcepten werden doorvertaald naar een online informatieflyer, display en social advertenties en e-maildesigns. We prikten middenin beide doelgroepen aan de hand van e-mailmarketing, Google Advertising en LinkedIn Advertising.
Goede zaken met groene daken
Alle campagnemiddelen verwezen naar één landingspagina met alle concrete informatie rondom de subsidie en voorbeelden van groene initiatieven. Door het bieden van twee call-to-actions - het downloaden van de informatieflyer of het direct aanvragen van de subsidie - konden de mensen die eerst meer informatie wilden opvragen en die direct de subsidie wilden aanvragen, worden onderscheiden. Op deze manier werd de meetbaarheid van de online campagne gewaarborgd.
Met mooie resultaten als gevolg. Zo werden de diverse advertenties ruim 3 miljoen keer vertoond, ontvingen we ruim 11.000 bezoeken op de landingspagina én, het belangrijkste resultaat, ontving Waterschap Aa en Maas in 2020 bijna 11 keer zoveel aanvragen als in 2019 voor de subsidie klimaatbestendige maatregelen.
En we laten er geen gras over groeien. De campagne kreeg de jaren erna een vervolg. Nu zijn de inwoners zelf aan de beurt en wordt LinkedIn Advertising vervangen door Meta Advertising. Met nieuwe advertenties, waarin fotografie een grote rol speelt, informeren en inspireren we de inwoners over de subsidieregeling van Waterschap Aa en Maas. Op naar nog mooiere resultaten!